Maj 172015

150516aJag vill redan här och nu varna känsliga personer. Detta inlägg kommer – som ni säkert redan listat ut med ledning av rubriken – handla om prylar. Ni som inte är behagade av detta konsumtionsinriktade och smått nördiga ämne kan sluta läsa här, men å andra sidan, om ni är intresserade av utrustning för flerdagars löpäventyr i naturen hittar ni förhoppningsvis något av intresse.

Eftersom det bär av till bergen i Wales igen om en 1 ½ vecka var det läge för test av campingutrustning. Då det blev en sista-minuten-bokning till Wales var det förstås fullbokat på samtliga YHA-vandrarhem i bergen. Så, vi bestämde oss för att köra den friare hardcorevarianten med lätt löprygga innehållande hela övernattningskittet liksom allt annat nödvändigt för fyra nätter bland bergen i Wales. Nu har vi dock inte hunnit pröva vår nya utrustning eller packvolym i våra löpryggor då tanken var att det skulle dröja till mitten av augusti, då vi ska springa Padjelantaleden samt Kungsleden mellan Kvikkjokk och Saltoluokta i dagarna fem. Vi har under vintern och våren kompletterat befintlig utrustning med än lättare och mindre – packvolymmässigt – utrustning med anledning av detta – och framtida – löpäventyr över flera dagar. Det mesta hade vi sedan tidigare i och med våra tidigare äventyr i England och mitt eget löpäventyr på Kungsleden förra året. Tre saker är kritiska när man vill hålla nere vikt och volym och det är tält, sovsäck och liggunderlag. Och det innebär ofrånkomligt en högre inköpskostnad med sjunkande vikt och volym. Tilläggas kan väl att även köket kan vara utrymmeskrävande. Får se om vi tar 0,6L-kärlet istället för literkärlet. Och oavsett lättviktsprylar kommer en löprygga packad för 4-5 heldagar väga en del.

Vi har länge funderat på lättviktstältet Laser Competition 1 från Terra Nova. Tältet är i särklass engelsmännens favorit när det kommer till flerdagars mountain marathons. Visst, tältet är ett enmanstält men man kan sova två om man gillar närhet och kan släppa på integritetsspärren. Tältet väger 970 gram och med minimal packvolym. Plockar man bort innertältet och köper till ett footprint (ett löst vattentätt golv) designat för modellen ifråga får man ledigt plats två personer med packning i tältet och en vikt på strax under 500 gram. Så, vi slog till och köpte ett Laser Competition 1 i vintras. När det kommer till footprints avvaktade vi dock då Terra Nova har ett på 294g för runt 700 kr och ett ultralätt på 95g för 2300 kr. Det senare kändes lockande men inte riktigt försvarbart. Vi var även inne på Terra Novas ultralätta och vattentäta sovsäcksöverdrag Moonlite på 210g, som man ju även kan använda om man sover under tarp eller skrämskydd. Och så var det det här med stigar. En del stigar springer man på medan andra handlar om möten och sammanträffanden. Herrens vägar äro… ja, ni vet. I bästa Paul Auster anda träffade Kerstin och jag Svante Holm hemma hos Agnete och Edward Dannenholm i början av den gångna veckan. Ett nytt avsnitt av podden Löparsnack skulle spelas in och ämnet var flerdagarsäventyr. Under middagen innan kom vi in på tält och eftersom Svante är butikschef på Addnature på Söder meddelade han snabbt att han hade ett footprint för just Laser 1:an liggandes. Och till reapris dessutom. Slumpen? Vi beställde förstås tältgolvet! Totalvikten på tältet skulle därmed landa på 750 gram!

På liggunderlagsfronten har både Kerstin och jag ett varsitt Thermarest Neoair Xlite på 120 cm längd, surfingbrädorna som vi kallar dem. Perfekta för löpäventyr med sina 200g och minimala paclvolym.

När det gäller sovsäck har jag kollat in flera ultralätta säckar i antingen dun eller primaloft från exempelvis PHD, Yeti, Sea to Summit och Mountain Hardwear. För att göra en kort historia lång föll jag (efter rekommendation från Jan-Erik Ramström) för Sea to Summit Spark II, en tvåsäsongers dunsäck på 464 gram. Problemet var att regular-modellen var slut överallt, men Hasse på MestUte i Eskilstuna slog en signal till generalagenten i Sverige, som trollade fram en på studs! Ytterligare en levererades till Kerstin. Nu var sovsäcksproblemet löst, men för det senaste flerdagarsäventyret i engelska Lake District valde vi ändå att ta våra Haglöfs Hypna-säckar, då vikt och volym inte var avgörande för tävlingens genomförande. Bekvämlighet går före när det ges utrymme för det!

Som ni förstår skulle det vara utmärkt att hinna testa utrustningen innan det var dags för Wales. Inte så mycket ledig tid att spela på. Det visade sig att min mamma skulle till sin kusin i Surahammar och tänkte hälsa på oss innan. Hon skulle sedan bli hämtad på torsdag eftermiddag. Perfekt tyckte jag, då jag kunde hänga med till Surahammar och springa de fantastiska etapperna på Bruksleden utanför Sura och övernatta vid Rövallsmossen och sedan fortsätta Bruksleden hem till Västerås på fredag morgon. Vi hade Kerstins barn och Kerstin själv hade fortfarande halsont, så det fick bli ett soloäventyr. Dubbel glädje är delad glädje, men ibland är enskildheten välkommen den också.

150516b

På onsdag kväll var det bara att börja packa allt det som skulle med på turen till Wales respektive Padjelanta. Man har ju fått lite rutin på detta. Eftersom Kerstin inte skulle följa med på Bruksleden fick jag alltså packa allt det nödvändiga i min rygga. När det sedan blir dags för båda fördelar vi givetvis upp tält, kök och mat mellan oss. Vad beträffar ryggsäck för flerdagars är vi båda helt inne på Inov-8:s Race Elite ryggor. Kerstin har en 15 liters som hängt med i många år och fick nyligen tag på den helt suveräna 20 litersmodellen, som ju är utgången sedan ett par år. 20 litersmodellen är min absoluta favorit, men för Kungsleden behövde jag mer utrymme och jag införskaffade då 24-litersmodellen. Båda är självklart moddade med flaskhållare på axelremmarna framtill samt bröstfickor till båda, designade av Inov-8 respektive Haglöfs. Den absoluta fördelen med Inov-8:s race eilte ryggor – förutom att de sitter grymt bra – är den hellånga packöppningen på ryggen. På Kungsleden packade jag ryggan på exakt samma sätt varje morgon och allt i ryggan var lätt åtkomligt utan av behöva riva ut och rota i säcken som normalt är fallet med en toppmatad rygga. Inte kul med en toppmatad rygga när det regnar och man behöver något snabbt!

150516f 150516zzz

Packandet på onsdagkvällen gick bra även om jag fick göra avkall på dunjackan. Slutvikten landade på 6,4 kg med mat och energi för ett dygn + vatten 2×0,4 dl = 7,2 kg totalt, vilket är i stort sett samma vikt som jag sprang med på Kungsleden. På Kungsleden var dock fördelningen en annan: 4 kg utrustning och 2,8 kg mat/energi + vatten (som dock fanns i överflöd i bäckarna). Det gick denna gång inte att få ner en enda pryl till i ryggan, men lite avlastning blir det när Kerstin är med.

Fick skjuts till golfklubben i Surahammar på torsdag eftermiddag och sprang etapp 8 norrut mot Ramnäs och sedan söderut på etapp 7. Kom till Rövallskojan efter sju sköna kilometer och slog läger en bit in i skogen. Underbar och stilla kväll. Slog upp tältet och bäddade i ordning med liggunderlag inuti sovsäcksöverdraget med vattentät botten och så in med sovsäcken. Förvånansvärt gott om utrymme i tältet utan innertält! Tog sedan en promenad längs Rövallsmossen bortåt Lisselmossen. Tillbaka i lägret gjorde jag upp eld och lagade till en torskgryta som rundades av med kaffe och ballerinakakor. Kröp ned i säcken strax innan tio och ställde klockan på 03:30. Behövde komma iväg hyfsat tidigt då jag hade en tid inbokad hos veterinären för ena katten.

150516g 150516h 150516i 150516j 150516k 150516l

Jag sov så gott som man nu kan göra på en halvlång uppblåsbar surfingbräda (som dock höll sig på plats i sovsäcksöverdraget!). Vaknade till ett par gånger under natten, men annars sov jag fint i ett tunt merinounderställ tills klockan ringde halvfyra på morgonen. Vilket ljuvligt uppvaknande! Orrarna spelade för fullt på de närliggande mossarna, morkullan passerade över tältet, trumpetande tranor och sångsvanar hördes till och från, göken gol och tjäderklockans (rödhaken) sång porlade kristallklart genom trädkronorna. Steg upp först efter en kvart och tog matprylarna bort till kojan och lagade till gröt. Termometern på kojan visade 4 plusgrader. Sovsäcken får därmed väl godkänt!

150516m

Jag tog det lugnt. Njöt av min gröt. Lagade i ordning en kopp kaffe och gick ner till Rövallsmossen för att lyssna på de spelande orrarna. En fin och oväntad bonus blev även flera spelande ljungpipare och en storspov! Kom iväg strax efter fem på morgonen medan solens strålar silade genom skogen. Den fantastiska stigen söderöver kantades med konstant fågelsång och två härliga möten med bäver. Löpningen med strax under 7 kg på ryggen flöt på bra. Kroppen vänjer sig snabbt och jag kände mig stark. Jag ska bara modifiera midjebältet innan Wales. Och ja, 42 kilometer senare var jag hemma vid huset i Västerås och en sms-avisering hade kommit om att ett paket från Addnature fanns att hämta på ICA. Aha, det beställda tältgolvet! Grymt! Perfekt att testa när tältet ändå skulle torkas på tomten!

Ja, det blev ett riktigt härligt pryltest på Bruksleden och hela 71 fågelarter noterades. Väldigt nöjd med sovsäck och tält samt att allt fick plats i ryggan! Så, nu tror jag faktiskt att jag har alla prylar jag behöver! Vad, har ni hört det förut? Nedan följer förstås lite bilder från stigarna på Bruksleden.

150516n 150516o 150516p 150516q 150516r 150516t 150516u 150516v 150516w 150516x 150516y 150516z 150516zz