Jun 102014

140607aDen gångna helgen gick i bokstaven B:s tecken! Bruksleden, Borlängeskogarna, Bästa sällskapet, Bästa vädret och Bokstavligen underbart. Detta inlägg blir dock mycket kortfattat, då jag fått gliringar från mina kattvakter att jag kanske varit borta lite mycket de senaste veckorna. Mina katter, Gloria och Toschie, kom i söndagskväll med direkta hot om att pissa ner alla mina löpskor om jag inte håller mig hemma om helgerna framöver. Och att de skulle spy ner tangentbordet till datorn om jag inte håller mina blogginlägg korta den närmaste tiden. Så, kära läsare, jag har inte så mycket val, mer än att rätta mig efter de nyrådande husreglerna från och med nästa vecka efter Vättern.

Nationaldagen
Sedan några månader tillbaka hade Kerstin och jag tagit initiativet till ett trailevent på Bruksleden med inbjudan till medlemmarna i Västerås löparklubb, Eskilstuna Trailklubb och Westeros Trail Running Society. Plötsligt var vi bara där vid utsatt datum. Kerstin och jag satte på kvällen av mot Surahammar via Bosse för att hämta ett par campingbord, ja, och så ICA Maxi förstås, för att inhandla de sista tillbehören till korvgrillningen. Skön kväll! Vi märkte upp milspåret, som var ett kortare alternativ (på 15 km) till den längre sträckan av hela etapp 7 och 8 på närmare 24 km. När detta så var gjort släpade vi grejor till vindskyddet vid Långsjön för en äventyrlig övernattning. Vi slog upp tältet i skymningen och avnjöt en kopp te samt Kerstins libanesiska kycklingröra i sviktade tunnbröd. På natten kunde vi avnjuta en spelande nattskärra som surrade i närheten av tältplatsen. Otroligt läckert, då det säkert var 10-15 år sedan jag hörde dess trollska surrande i försommarnatten.

140607b 140607c 140607d

Lördag morgon
Upp tidigt i ottan. Klarblå himmel. Redan varmt. Långsjön låg spegelblank ett stenkast från tältet. Grötfrukost i vildmarken. Sedan blev det till att bära grejor till samlingsplatsen nära Långssjöns strand. Mr Tailwind (Alexander Malmström) hade åkt från Nyköping och var på plats halvåtta på morgonen. Kerstin skötte allt vid uppsamlingsplatsen medan Alex och jag for upp mot Ramnäs och platsen där etapp 7 och 8 av Bruksleden möts för att sätta upp en vätskestation med vatten och energi från Tailwind. Efter en svettig strapats var vi tillbaka till samlingsplatsen vid tjugo i nio och goa stiglöpare hade redan rullat in. Och fler kom. Sju minuter över nio kom Kerstin ner från parkeringen och meddelade att det var dags för genomgång. Vi gick igenom bansträckningarna och annat praktiskt innan vi släppte iväg närmare 40 glada och taggade stiglöpare. Kerstin och jag tog leden motsols och Rodde med kompani sprang leden medsols, för att hålla koll på vilka som var kvar längs leden. Och det var kul att mötas vid Rövallskojan för lite snack och mingel. Kerstin och jag hann även med en kaffe och glass på Surahammars golfbana innan vi fortsatte sista kilometerna ned till grillplatsen vid Långsjön, där det var fullt mingel, grillning, badande och provning av Tailwindprodukter. Det var en fantastiskt kul förmiddag. Alla var rörande överens om att detta borde bli ett återkommande event! Vi hoppas på det! Folk droppade av i sakta mak och sedan kom lite regnstänk och de sista gav sig av. Kerstin, Alex och jag packade ihop det sista och skogarna var åter tysta, bara svaga ekon av skratt låg svävande kvar bland granar och mossbetäckta stenar.

Ni kan läsa mer om detta trailevent och med goa bilder på följande bloggar:
Ultrabrdo av Åsa och Senad
Långa loppet av Bosse

140607e 140607f 140607g 140607h 140607i 140607j 140607k 140607l 140607m 140607n 140607o 140607p 140607q 140607r 140607s 140607t

Kerstin och jag styrde sedan kosan mot Borlänge för ett dygn hos vännerna och ultrarävarna Laila och Krister. Vi tog en avstickare till Haglöfs outlet i Avesta och gjorde fynd! Kerstin hittade en ny superfunktionell, lätt och snygg regnjacka och jag fick en urläcker tunn fleece i försenad (jag hade redan fått en!) födelsedagspresent! En latte hann vi även med.

Det blev en riktigt mysig kväll hos Krister och Laila på Lyckovägen i Paradiset utanför Borlänge. Femstjärningt! Supergod middag med ultragod annanaspaj till efterrätt! Det blev hyfsat tidig kväll och hyfsat tidig morgon med grötfrukost på altanen. Solen lös och värmde gott.

Söndag
Klockan nio bar det iväg på en läcker Fäbodrunda med Laila och Krister som eminenta guider. Förutom ett kalhygge i början bjöd stigarna på fantastiska skogar, mossar, vyer, höjder, sköna långa motlut och utförslöpor och ett stycke kultur. Löpning flöt på fint och 18 km samt 470 höjdmeter kändes helt OK efter Bruksleden dagen innan. Efter en snabbrengöring med trädgårdsslang, soft tillvaro på altanen och efterföljande dusch bjöds det på nygräddade pannkakor, svenska jordgubbar, glass och vispgrädde. Femstjärnigt, som sagt. I Kristers och Lailas sällskap kan det inte bli annat betyg! Tack för allt!

Rundar av med lite fotrografier från Fäbodrundan, innan jag ägnar min totala uppmärksamhet åt katterna (och sista hårdträningen inför Vätternrundan:)

140608a 140608b 140608c 140608d 140608e 140608f 140608g 140608h 140608i 140608j 140608k 140608l 140608m 140608n 140608o 140608p