Feb 022014

140201aFör en gång skull vet jag inte riktigt hur jag ska inleda detta inlägg. Denna story från leden. Ett ultrapass på Sörmlandsleden tillsammans med Kerstin R var i alla fall inplanerat till lördagen (igår), då hon inte hade möjlighet att hänga på förra helgen. Klurade den gångna veckan på en logistikmässigt bra och vacker sträcka på runt 50 kilometer att presentera. Detta samtidigt som vi bad till vädergudarna om att hålla inne med snö. När jag sprang på Sörmlandsleden förra helgen var snön väldigt lös och decimeterdjup, varför löpning flöt på duktigt fint, även om det stundtals var jobbigt. Ytterligare en decimeter skulle definitivt göra löpning betydligt tuffare. Som de flesta boende i Mälardalen noterat har det under veckan fallit en del snö, fin pudersnö som bildat drivor. Kerstin och jag bestämde oss i alla fall för att springa på leden. Vi bestämde oss för att åka till Tunabergshalvön, söder om Nyköping, och springa leden i en ögla från Koppartorp ned mot havet och vidare längs med Bråviken till Nävekvarn och sedan uppåt halvön och tillbaka till Koppartorp. Längtade till att få återse och höra havet så mycket. Sprang sträckan under en tvådagars tur på leden i höstas. Underbar, orörd och varierad natur samt härligt tekniska stigar.

Allt såg bra ut ända fram till fredag eftermiddag då det plötsligt började vräka ner snö. Kerstin som skulle åka från Västerås till sina föräldrar utanför Torshälla och sedan gå på jazzkonsert i Eskilstuna höll knappt på att komma fram. Enligt SMHI skulle det ymninga snöfallet upphöra framåt natten, men vi vet ju alla hur (o)säkra SMHI:s prognoser är. Om det skulle snöa på det viset fram till natten var det frågan om vi ens skulle kunna ta oss ner till Nyköping. Lyckligtvis hade SMHI fel och snön upphörde att falla vid åttarycket på fredagkvällen, men då täckte redan en decimeter nysnö backen. Jaja, vi är ju inga veklingar eller mesiga ultra-wannabes. Vi spikade avfärden till klockan sex på lördag morgon.

Jag packade i ordning allt på fredagkvällen och knoppade in tidigt. Sov som en stock, men hade en dröm innan jag vaknade strax innan fem. Jag och mina drömmar;-) Drömde att Kerstin ringde: ”Niklas, jag blir rätt försenad. Ledsen, men min pappa ska alltid lägga sig hur jag packar min löpryggsäck”. ”Eh, visst” svarade jag. Sedan minns jag inget mer förrän klockan ringde. Utvilad. Dags att stiga upp. Tittade genast ut genom fönstret. Verkade inte ha kommit nämnvärt mycket mer snö sedan fredagens snöfall. Återstod att se hur det var ställt nere vid Tunabergskusten. Hm.

Strax efter sex på lördag morgon svängde så Kerstin in med bilen. Skönt ute. Runt nollan bara. Sedan bar det av mot Nyköping. Och vad som avhandlades i bilen de två timmarna det tog till Koppartorp hör väl inte hit, förutom att det var trevligt som vanligt. Väl framme i Koppartorp strax efter åtta återstod en del fixande och så fram med termosen för en kopp kaffe innan det bar av. Vi hittade dessutom en stor, schysst och varm toalett i anslutning till Församlingshemmet. Perfekt! Yes, sedan bar det iväg på etapp 41 och den plogade vägen. Klockan var 08:25. Efter några minuters löpning var det dags att svänga av in i terrängen mot det otroligt häftiga Simonberget. Ute på fältet tog det tvärstopp beroende på knädjup snö och hysteriska skrattanfall. Hur fan skulle vi lyckas ta oss runt den tänkta sträckan om det låg så här mycket snö även i skogarna? Nå, det fanns ingen tillstymmelse till uppgivenhet i skratten som föll, men vi fick en föraning om vad som väntade oss. Det skulle bli mycket gång invävt liksom regelbundna stopp. Fördelen med hela rundan är att det finns optioner på landsvägslöpning, särskilt den avslutande delen från Nävekvarn till Koppartorp, om vi skulle vara uttömda på ork och energi senare fram på dagen.

Det var fantastiskt vackert med all nysnö! Bara djurens spår kors och tvärs. Intressant är att många djur även väljer leden, vilken kan bero på att leden alltid varit en djurstig, som vi människor sedan börjat trampa och på senare år döpt till Sörmlandsleden. Runt nio halvtio var det uppenbart att plusgraderna gjorde snön tung och blöt. Det var kramsnö. Trots att det handlade om tuff snöpulslöpning hade vi väldigt roligt. Det hela var komiskt på något sätt, men vi hade inte bråttom. Det tog oss tre timmar att avverka 16 kilometer! Stigen fanns där under någonstans, men förutom markeringarna kunde man bara gissa vart stigen gick beroende på en ”osynlig” korridor i skogen eller vissa intuitiva öppningar över hällmarker. Rätt häftigt när vi ibland inte hittade markeringarna men på något nedärvt instinktivt sätt hittade rätt på stigen ändå. Ibland var stigen täckt med endast några centimeter snö för att i nästa stund vara midjedjup. Man kan väl säga att snittdjupet låg någonstans på strax-under-knädjup.

Som sagt, vi hade kul. Ibland ljöd skogarna av skratt. Men ibland var löpningen jobbig. Fötterna blöta och kalla. Krampkänningar i baksida lår. Hjärnan kopplades bort. Då sprang vi tysta genom tystnaden. Det var underbart att komma fram till havet. Dimma och dis dolde horisonten. Drivis täckte havsvikarna. Man fick en känsla av att befinna sig uppe vid ishavet någonstans. Ett grymt grått och tigande hav, bortsett från vågorna som bröt in. Vi fortsatte stigen längs havet och kom så småningom upp på Gullängsberget med vidsträckt utsikt över yttre Bråviken. Därefter blev det lång löpning utför ned mot första (efterlängtade) etappen av landsväg mot Nävekvarn. Vi bestämde oss för att skippa de korta avstickarna av leden ned mot havet och istället bara mata på mot Nävekvarn. Plötsligt låg vi och nötte i 4:50-fart;-) Framme i Nävekvarn var fiket stängt, men Konsum, kära lilla Konsum i Nävekvarn, bjöd på välsmakande nybryggt nespresso med mjölk och valfritt bakverk för 15 spänn! Vi slog oss ner i en hörna och fann oss väl till rätta bland de lokala sköningarna. Kändes som vi smälte in rätt bra!

Efter en kvart tjugo minuter inne på Konsum var humöret på topp igen, även om jag kände av baksidan på låren duktigt beroende på de ständigt höga knälyften. Grymt bra träning för framtiden. Vi tog sedan sikte på Skäret och rundslingan därute. När vi passerade Näveån satt en strömstare och poserade i snön intill det strömmande vattnet. Häftigt! Och efter den fina turen fortsatte vi på den vackra rundslingan längs Bråviken upp på Nävekvarns klint. Fina läckra stigar genom orörd natur och fantastisk utsikt från själva klinten in mot Bråviken och Norrköping till. Riktigt läckert ljus. Vi blev kvar där en stund för att njuta av synen, som inte går att återge på ett fotografi. Magiskt som en öm smekning på en kall kind.

Väl ute på en enslig landsväg bar det av mot Nävekvarn igen och därifrån på cykelbana mot avtagsvägen mot Koppartorp. Vi gjorde en avstickare på leden med brant klättring upp till ett utkikstorn med vidsträckt utsikt mot Nävekvarn och Bråviken. Vi fortsatte på leden någon kilometer innan vi slutligen valde vägen ända fram till Koppartorp. När vi kom fram till bilen var klockan halvfyra och det började skymma så smått. Efter ombyte till torra kläder och skor var det bara att sätta sig tillrätta i bilen och styra kosan till Torshälla och en efterlängtad middag för två. Ja, det blev en heldag på totalt 43,5 kilometer varav drygt 30 bestod av grym snöpulslöpning varvat med gång (kan i skrivande stund meddela att det känns ordentligt i vader och baksida låren!). På fågelfronten hörde vi korpars ekande rop till och från och så hade vi närkontakt med söta kungsfåglar (Sveriges minsta fågel), trädkrypare, tofsmesar och gosiga stjärtmesar! Nu har jag skrivit en massa medan Kerstin redan summerat dagen klockrent och koncist på följande sätt:

”Dagens långpass på Sörmlandsleden blev något av ett äventyr efter gårdagens ymniga snöfall. Jag och Niklas pulsade iaf runt Nävekvarn och längs med Bråviken i bitvis snö upp över knäna och bitvis mer springbara delar. Någon stig syntes aldrig till men snön var mjuk och det var bara att satsa och köra på och det gick ju bra trots ett antal vurpor. Inte årets snabbaste träningspass men det allra roligaste!”

Nä, nog med ord. Rundar härmed av med foton av både Kerstin och mig. Må väl!

140201b 140201c 140201d 140201e 140201f 140201g 140201h 140201i 140201j 140201k 140201l 140201m 140201n 140201o 140201p 140201q 140201r 140201s 140201t 140201u 140201v