Sep 012013
 

…eller just tankar om tid.

Intog en stilla frukost. Skickade gratulationer till Bosse, som nu på morgon gick i mål på UTMB, efter 168 km, 9600 höjdmeter, 40 timmar och 48 minuter, löpning och klättring genom två nätter. Utanför började molnen spricka upp. Kylig luft. Drog på mig en långärmad löst sittande merino, säckiga trailshorts och Inov8:s RoadX-dojjor på fötterna. Begav mig ut i den friska luften och grusstigen längs ån mot Ekeby våtmark. Härligt tyst, förutom ljudet av mina taktfasta fotisättningar i gruset, vilket fick mig att tänka på dokumentären om ultralegenden Yiannis Kouros, som jag såg i veckan. Jag log för mig själv. Närmade mig Ekeby våtmark. Dags för en pisspaus. Saktade in och förde höger hand instinktivt mot vänster handled och min Garminklocka. Men där fanns ingen klocka!

Den senaste månaden har jag vid ett flertal tillfällen funderat på varför jag registrerar mina löppass och transportcykelpass på jogg.se dag efter dag, vecka, månad. Löppassen matas ju per automatik in på mitt konto i Garmin Connect, om jag nu vill dissekera och analysera dem. Varför registrera dem på ytterligare en plats? Vad gäller transportcyklingen är den att betrakta som en del av vardagen. Jag kan på förhand räkna ut hur många mil det sannolikt blir på ett år. Vad är vitsen att registrera dem? Tack och lov har jag aldrig påbörjat registrering av mina styrke- och corepass. Sedan i vintras har jag nu en väl inkörd rutin på hur min löpning är upplagd efter de långsiktiga mål jag har. Jag ligger på 7-9 mil per vecka. Jag vet distansen på alla tänkbara sträckor i Torshälla/Eskilstuna oavsett det gäller ett meditativt kvällspass, obanat i Vilstaskogen,  transportlöpning eller ett långpass. Variationen är inte särskilt stor mellan veckor och månader. Så varför då registrera identiska löppass vecka efter vecka? Slöseri med tid.

I augusti kom jag även till insikt att jag inte kommer göra några fler försök på sub3 på maradistansen eller ens springa korta distanser på bana eller asfalt. Mitt fokus ligger helt på terräng/trail, äventyr på leder och ultratävlingar. Av den anledningen kommer mitt upplägg på löpningen variera än mindre och därmed finns inget nämnvärt behov av att ha koll på tider. Så, jag har helt enkelt beslutat mig för att under de resterande månaderna på året bara använda Garminklockan på långpassen och tävlingar (Lake District Ultimate Trail 100K och Lidingöloppet). På alla övriga löppass får klockan ligga kvar hemma. Ska bli riktigt skönt att slippa klockan på merparten pass. Slippa registrera några pass. Bara låta kroppens signaler råda. Springa för springandets skull. Idag var det så premiär utan klocka. Jag tror det blev strax över 10 kilometer.

Ja, och påpassligt nog sammanfaller detta beslut med att jag även går ner till 80% i arbetstid på banken och är ledig varje fredag från och med nästa vecka! Det ska bli otroligt skönt att få ägna mer tid åt att skriva, utan att behöva ge avkall på övrig fri tid. Visst, lägre inkomst, men det är valet jag gör.

Det är typiskt att det finns tidtagare men ingen tidgivare. – Hellmut Walters