Aug 122013

Den gångna helgen var sedan länge inplanerad och vigd åt kalfjällslöpning i Sälen. Som rubriken antyder blir detta ett fotografiskt inlägg med en koncis redogörelse, annars finns en uppenbar risk att jag börjar gödsla texten med allehanda superlativ. Så, Per-Arne och Ulla var redan uppe i stugan i Tandådalen när Anki hämtade upp mig vid jobbet klockan tre på fredagen. En fem timmar lång bilfärd mot Sälen väntade. Efter Fagersta var det inte mycket till trafik och färden flöt på bra. När vi väl var framme åtta på kvällen stod värdparet på trappen och väntade, liksom en utsökt middag på bordet. Underbart fräsch luft! Utsikten från verandan vätte mot Hundfjället och den beryktade Väggen. Det vart en kaffetår medan vi studerade kartan och planerade lördagens upplägg. Vi slocknade vid halvelva.

Lördagmorgon. Frukost. Packa packning. Mulet men uppsprickande molntäcke. Helt vindstilla. Tio grader. Äventyret bar av uppför Närfjället och vidare mot Stöten. Från Stöten tog vi sedan Ravinen och Granen nerför att sedan knalla upp mot Stötenplatån igen via Mormors Störtloppsbacke. Vi hann även besöka världens största tältkåta. Det var gott om blåbär och även en del hjortron, så energi rådde det inte brist på. Uppe på Stöten stötte vi en flock om 11 fjällripor som med skrockande läten flög iväg och jag hörde dessutom en rödstrupig piplärka, vilket innebar två nya fågelarter på min fågellöplista! Sträckan på 28 kilometer och 1200 höjdmeter bjöd på andlösa vyer och härliga stigar, alltifrån riktigt steniga och tekniska till mjuka ljungjordsstigar. Framåt lunchtid var det runt 18 grader uppe på fjället och vinden fläktade svagt. Vi mötte en löpare från Mora annars var tystnaden total förutom brummande humlor och fåglars läten samt tre flåsande livsnjutare.

När vi kom tillbaka till stugan hade Ulla fixat en delikat lunch. Vi tog sedan bilen ner till Sälen för att göra byn, men det mesta var stängt och öde. Vi avnjöt varsin mjukglass nere på torget. Sedan väntade en smått skräckfylld utmaning: stavgång uppför den beryktade Väggen! Per-Arne och Anki kände sig lite möra efter dagens löpning och avstod, men Ulla var på. Vi tog alla fyra en skön kvällspromenad till själva mossgolvet till Väggen. Flera källor säger att Väggen har en lutning på 45 grader och kanske uppåt 50 grader de sista 40-50 meterna. Kände mig taggad och det var med fjärilar i magen jag satte av uppåt väggen. Ulla var redan på väg uppför. Snacka pulshöjare i alla bemärkelser och de sista 40-50 meterna var inte att leka med. Jag bestämde mig för att inte titta mig om förrän jag var uppe på krönet. Vilken lättnad att komma upp på krönet! Skakiga ben och glatt hjärta. Klockan visade 432 meter (Garmin Connect visade 188 meters stigning) och det tog 10:56. Ulla kämpade på och kom några minuter senare med världens bredaste leende! Grymt häftigt. Kvällen avslutades med grillat från Köttskolan i Eskilstuna. Vi somnade som stockar vid tio.

Söndag morgon. Regnet öste ner. Regnat hela natten tydligen. Vi tog det cool och åt en god frukost. Givetvis blev det grattande av Anki som dfagen till ära fyllde 45 år! Hon bestämde sig för att ge sig en tur uppför Väggen i födelsedagspresent. Regnet upphörde och vi tog bilen till Hundfjället. Ulla vandrade den ”normala” stigen upp till krönet på Väggen. Och från myren gav sig Anki och Per-Arne uppför Väggen och jag följde efter. Alla kämpade på och en kvart senare var vi uppe en efter en. Och då var det fram med Toscatårtan med tillhörande jamåhonlevasång för Anki och att hon skulle skjutas i skottkärra utför Väggen och så vidare:) Annorlunda födelsedag!

Regnet kom och gick. Jag tog en löptur över Hundfjället och sedan vidare ner i en lång dalgång med superläcker skog mot Skogssäterstugan och sedan upp på Hundfjället igen och vidare mot Fjällsåsen och stugan. Det blev en skön runda på 17 kilometers tystnad! De andra vandrade ner genom trolldalen. Efter en god lunch var det bara att packa ihop alla prylar med ett stillat sinne och harmonisk själ. En obeskrivligt skön helg i riktigt gott sällskap var till ända. Tack Per-Arne, Ulla och Anki! En helg som jag kommer att leva länge på. Fotografier var det ju som detta inlägg skulle bestå av. Håll tillgodo!