Apr 232013
 

Det drar ihop sig för årets premiär på Sörmlandsleden. På lördag är det dags att uppleva några nya etapper på den vackra leden. Det blir sträckan mellan Huddinge och Södertälje (Syd) via Lida på lite mer än 50 kilometer. Nu väntar ett halvår med löpäventyr på Sörmlandsleden och det är dags att se över alla ultrapassprylar och energiskafferiet inför säsongen.

Under ett par år har jag nu experimenterat med energi- och vätskeintag på lång- och ultrapassen samt försöka förstå vad kroppen behöver beroende på distans, tempo, väder, temperatur och typ av terräng. Detta samtidigt som kroppen tränats att anpassa sig för allt längre distanser. På långpass upp till 30 km behöver jag längre ingen extra energi. Bara vätska. Kroppen är sannerligen en fantastisk mekanism. På ultralångpassen (upp till 60 km) har jag numera alltid någon av västskeryggorna med vattenblåsa, två 33:0r med Hammer Perpetuem (lattesmak), en 33:a med Hammer Fizz, en banan, 2-3 kompakta Flapjacks och 3-4 Nötcréme. Thats it. De två senare är riktigt schyssta energibomber som min kropp står sig riktigt bra på. I jämförelse med flera kända märken av energy bars innehåller både Flapjack och Nötecréme mer kcal och fett per 100g och dessutom till en betydligt billigare penning. Flapjack/Nötcréme per 100g: kcal 450/600g, kolhydrater 50-55/51g och fett 26/41g, pris 12kr/2.50. Flapjacksen är dessutom perfekt portionerade i just 100g.

Så gissa om jag blev glad igår när jag efter backpasspremiären stannade till vid Konsum i Torshälla för att handla mjölk och fick se en helt nypåfylld Flapjackhylla. Nästan så att det gick i löparbrallorna. Två helt nya smaker utöver pekannöt och choklad: pistagenöt och bär! Får se hur länge lagret räcker när jag nu briserat nyheten till mina löpande Flapjackmissbrukarkollegor. Jag har i alla fall bunkrat för maj månads ultralångpass på Sörmlandsleden!