Okt 292020

01aSå har jag då avnjutit mitt månatliga besök i Tivedens nationalpark. Årets tionde. Ett för varje månad under 2020. Två besök återstår således och jag hoppas att något av dem bjuder på en massa snö. Den som lever får se. Oktober är alltid oktober och det kändes lockande att välja en annan rubrik för detta inlägg som liksom känns talande för det gångan besöket, ja, ”Bland skogsmöss och älgflugor” kan nog inte missförstås.

Målet med oktoberbesöket (23-26/10) var även att testa en ny ryggsäck (Gossamer G4-20) för längre vandringar med lätt packning, en ersättare till min tidigare Osprey Talon 44 L. För ovanlighetens skull hade jag bara tänkt vandra i Tivedens nationalpark. Ingen löpning. Bara njuta med långa nätter av sammanhängande sömn och tillhörande sovmornar. Inget storslaget. Bara vara.

Tog tåget till Laxå på fredag eftermiddag och tog 15-bussen därifrån till Sannerud. Det hade regnat en del under dagen. Uppehåll när jag steg av bussen och gav mig av på kyrkstigen mot Tivedstorp. Vått i markerna. Porlande bäckar. Hade siktet inställt på att slå läger på Käringaudden, om det var folktomt vill säga. Vandrade med lätta steg. Ljuvligt tyst. Fuktig höstluft. Gulnade löv på stigarna. Skön temperatur. På med pannlampan vid Kölnavattnet. Älskar att färdas på stigar i pannlampans sken. Blev chockad. Fullt med feta familjetält på Käringaudden. Jaha, då får det bli Mellannäsudden nästa. Inga problem. Var inne i ett slags meditativt tillstånd. Suggestivt och primitivt. Bara att fortsätta. Var nog inställd på att det skulle vara folk även vid Mellanässudden, men icke. Slog upp tältet och gjorde upp eld. Blev ett par hypnotiska timmar vid elden med kryddigt te, parmesan och mörk choklad. Ljuvligt att få krypa ner i sovsäcken. Vaknade efter någon timma av ljudet av prassel och knaprande. Lös med pannlampan genom innertältet av mesh. Det har väl inte undgått någon att det är jäkligt mycket skogsmöss i markerna. Står till och med i tidningarna. Lyfte på ryggan i absiden. Fuck. De små rackarna hade gnagt hål på meshfickan på ryggans höftbälte där det låg en snickers. Nu en halv snickers. Mitt eget fel. Ingen katastrof då jag ändå tänkt sy på en riktig dragkedjeförsedd ficka över meshfickan. Vågade dock inte äventyra att de små pepparkornsögda gynnarna skulle gnaga hål på själva ryggan. Tog in ryggan i innertältet. Vid midnatt började det regna och det smattrade på hela natten. Uppehåll från tidig morgon. Sov gott och stördes inte mer av några möss eller andra väsen.

01b 01c 01d 01e 01f

Vaknade av att solen slickade tältduken. Den halvätna snickersen som jag petat ut från absiden var borta. Drog på gasen och satte på en kastrull med vatten. Finkaffe och supergröt stod på menyn. Skönt fräsch luft och solen som hittade fram mellan molnen som for fram från nordväst. Låg kvar i säcken. Slöt ögonen och smälte frukosten. Hade ingen tid att passa. Packade ihop först vid tio halvelva och var precis klar för avfärd när en hel flock med vuxna, barn och franska bulldogar anlände.

01g

Soft vandring på stigarna. Kom till huvudentrén. Sjukt mycket bilar och folk. Var någon slags frågesportsvandring på stigarna kring naturrum. Träffade Ösjänäs-Jessica och hennes son Jasper vid Stenkälla. Tog stigen bortåt de norra mer folktomma delarna. Korpar, nötskrikor, enstaka spillkråkor, kungsfåglar och allehanda mesarter var de som nu rådde om Tivedskogarna. Någon enstaka orre och tjäder stöttes. Verkligen skönt att softvandra på stigarna och testa några omarkerade stigar mellan de markerade. Ryggan satt verkligen skönt. Jag gillar ramlös ryggsäck och utan något styvt ryggstycke. Konsten är att lära sig packa rätt.

01h 01i 01j 01k 01l 01m 01n 01o

Siktade in mig på övernattning på min nya favvoplats vid Blanksjön #2 strax utanför nationalparksgränsen söder om Ösjönäs. Enskilt och synnerligen vackert. Och bäst av allt, det finns fler fina platser längs Blanksjöns östra och södra strand men den valda platsen är den avgjort vackraste. Det blev en skön kväll vid elden. Vacker kväll och Blanksjön gjorde skäl för namnet. Hörde ett läte i mörkret som jag inte kunde placera. Bör ha varit en fågel med tanke på att den rörde sig och hördes från olika håll. Aningen frustrerande. Det finns uppenbarligen läten som jag inte tidigare hört under min 47-åriga bana som fågelskådare. Och skönt är väl det, om än frustrerande. Denna natt hängde jag upp ryggan med allt ätbart i en ung tall alldeles intill tältet.

01p 01q

Vaknade till en varm och trolskt disig söndag. Tillbaka en timma till normaltid. Njöt av frukost i tältet med öppen absid. Kom väl iväg först vid tio halvelva. Tog stigen till naturrum och vidare via Lilla Trollkyrkan och sedan ut på Bergslagsleden mot Tivedstorp. Så var jag åter på kyrkstigen mot Sannerud. Varmt och stilla. Till min förvåning vimlade det av älgflugor. Slutet av oktober och fortfarande mycket älgflugor, vilket jag aldrig upplevt tidigare. Det har trots allt varit kyligt med frost vid några tillfällen i oktober. De tycks mig härdiga. Normalt brukar jag aldrig bli biten av dessa små kryp men nu blev jag det. Sista desperata chansen kanske. Dessa bett kliar fortfarande!

01r 01s 01t 01u 01v

När jag kom fram till Sannerud tog jag diverse ridstigar norrut med sikte på att hitta en tältplats vid sjön Unden strax innan Sågkvarn varifrån jag tänkt ta morgonbussen till Laxå nästkommande dag. Hittade en fin plats nära stranden till Unden. Hade precis fått upp tältet och sovsystemet strax innan fem när det började regna duktigt. Fyllde på flaskorna med vatten. Nomaltid = mörkt redan vid fem. Så härligt att ligga i tältet nedkrupen i en gosig dunsäck medan regnet smattrar mot tältduken. Åt middag och avnjöt sedan kryddigt te och den sista parmesanen samt havssaltad mörk choklad. Tog in ryggan i tältet. Klokt. Vaknade vid fyrasnåret på morgonen. Pissade. Regnet hade upphört. Möss hade varit framme och gnagt på min skräppåse i absiden. Somnade. Vaknade igen strax innan sex. Anade gryningsljus. Lagade i ordning frukost i ena absiden och noterade några möss vid skräppåsen i den andra absiden. Hällde upp en liten skopa grötmix åt dem. Som mest satt tre skogsmöss och knaprade torr grötmix i pannlampans sken medan jag själv njöt av gröt och en stor kopp kaffe. Alltid trevligt med sällskap och det svårt att inte le åt dessa miniatyrkängurus som studsar fram och tillbaka mellan mat och bo.

Kom till Laxå vid åtta och hade två timmar att slå ihjäl till tågavgången. Avnjöt därför en grym frukostbuffé på Motellet vid rastpunkten. Laxå har sina ljuspunkter.

Ha en fortsatt skön höst!

Niklas

Story från september >>
Story från oktober >>
Story från november >>

Tyvärr, det är nu stängt för kommentarer här.