Aug 112012
 

Andra veckan med fortsatt specifik träning inför Lidingöloppet. Det intressanta är att jag påbörjade träningen inför LL vid samma tidpunkt förra året. Det som egentligen skiljer sig från den ”normala” träningen är mindre mängd och fler högintensiva pass (vägrar använda begreppet kvalitetspass). Förutom ett par krävande backpass i juli har jag faktiskt inte kört några högintensiva pass sedan i mars, då siktet var inställt på sub40 på milen. Idag var det premiär för 2×10 i hårt men jämnt och komfortabelt tempo på min absoluta favoritsträcka för långa intervaller och snabbtempovarianter: Den goa (bilfria) grusvägen längs med Eskilstuna ån från Nyby till Ekeby våtmark. Rak, slät, kantad av vacker natur och ljuv tystnad. Vädret var perfekt med ett lätt molntäcke, ljum luft och helt vindstilla. Och dagen till ära var det dags att lufta mina snabba sköna gröna Asics Tarther. Har medvetet låtit dem vila sedan Startmilen i mars för att de ska hålla för dessa högintensiva pass och slutligen bära mig på LL:s stigar mot sub2:15 den 29 september. Återhållsam kärlek!

Körde fyra kilometer uppjogg och koordination längs Torshällaån och Zetheliusparken innan jag svängde in på grusvägen. Körde några korta skaka-loss-vändor. Nollade klockan, stängde ögonlocken, rensade skallen och släppte så loss gasellen inom mig… yeeees! Hittade snart ett hårt men komfortabelt tempo, som jag kände skulle kunna hålla hela vägen. Kollade klockan efter någon kilometer: 3:50-tempo. Takt och andning fungerade perfekt. Det var liksom bara att luta sig tillbaka och låta benen rulla, bildlikt talat alltså. Tio minuter, nästan framme vid Våtmarken. Stopp. Fem minuters gångvila. Sedan iväg igen, samma väg tillbaka. Samma jämna tempo strax under 3:50. Kändes hur bra som helst. Inte någon mjölksyra. 20 minuter. Stopp. 5,28 km. Snitt 3:47 per kilometer. Klockrent formbesked! Joggade ner i sex kilometer via OK Tors terrängspår på 2,5 km.

Under nedjoggen snurrade tankarna en del. Hur kan det vara möjligt att snitta på 3:47 med enbart lågintensiv träning de senaste fem månaderna? Väl hemma kollade jag passen vid den här tiden förra året. Tack och lov att jag för dagbok. Sprang förra året tre 2x10min på samma sträcka den 30/7, 11/8 (på dagen ett år sedan!) och 24/8. Snittiderna låg då på 4:03, 3:57 respektive 3:57. Trots avsaknaden av högintensiv träning har jag ändå lyckats sänka snittiden med 10 sekunder per kilometer! Ska bli spännande att se hur nästa 2×10 artar sig liksom de långa intervallerna i jämförelse med förra året. Det är uppenbart att andra faktorer spelar in, än att enbart högintensiv träning är receptet för snabbhet. Terrängultror i all är, men visst fan är det härligt med fart och känslan av kroppens alla hårt spelande muskler. Glädje!